Review: Home – Eleni McKnight

Review: Home – Eleni McKnight

Afgelopen week las ik Home van Eleni McKnight. Mijn recensie kan je hier lezen!

“I dreamed of the horror that awaited me outdoors with the reanimated corpses coming to eat our innards. Their waxy skin, bloodshot eyes. Or the cannibals skinning me alive, rail-thin and hungry, looking at the flesh in my cheeks greedily, making me watch as they sliced off my limbs and my cooked my flesh, then my tongue, to eat. I had no fences to defend myself since I had been kicked out of the commune, I had no militia to defend me. Everyone was inside. They couldn’t hear my cries, or maybe they did, they were ignoring me. I was alone, against the elements, everything Deacon had warned us about was happening to me alone because I had sinned. I sinned.”

Home, de enige plaats waar de bewoners veilig zijn voor kannibalen en zombies. Maar het is ook een plaats waar zeer strikte regels moeten opgevolgd worden, waar vrouwen geen geweten hebben en daarom worden geslagen door hun man wanneer ze iets fout doen, waar ongetrouwde meisjes die ouder zijn dan 16 jaar naar een werkkamp gestuurd worden om daar te fungeren als hoer van de soldaten.

Suzannah is een jong meisje en staat, samen met vele andere meisjes, in voor de was van alle bewoners van Home. Wanneer Suzannah de was gaat verzamelen bij de familie Maars, stapt de oudste zoon onverwachts uit de douche. Per ongeluk laat ze haar oog vallen op het naakte lichaam van Silas en helemaal verbouwereerd verontschuldigt ze zich en maakt ze zich snel uit de voeten. Iemand van het andere geslacht naakt zien is een grote zonde in Home en ze is bang dat Deacon, hun leider, dit te weten komt en haar naar het werkkamp stuurt.

Please, please no! I’m not like those girls, I’m a good girl, I want to be good! I know better than to sacrifice my purity for a moment’s pleasure. I WANT to be a wife, Great Master! Please, don’t give me up to Deacon!

Tijdens de daaropvolgende maaltijd, wordt ze door een van de Ouderen meegenomen om haar straf te ontvangen. Om haar puurheid die ze vernietigd heeft te herstellen, moet ze Silas dienen en alle huwelijkse huishoudplichten voor hem uitvoeren tot ze door iemand als vrouw wordt gekozen. Suzannah bereidt zich mentaal voor op de zware periode die haar te wachten staat, maar de familie Maars blijkt anders te zijn dan alle andere gezinnen binnen Home.

“How many times do we have to tell you that you’re not a bad person, Suzannah?” Dr. Maars said, looking right into my eyes. I shivered: men never did this to me unless I was edging towards punishment. “Mistakes don’t make you a bad person.”

Dit boek wordt geadverteerd als een Young Adult roman, maar ik zie het eerder als een boek voor een iets ouder doelpubliek. De hoofdpersonages zijn dan wel tieners, maar soms worden er nogal volwassen termen gebruikt waardoor het misschien geschikter zou zijn als New Adult roman. Ondanks dat ben ik er wel van overtuigd dat ook jongere mensen zullen genieten van Home.

Het taalgebruik is rechttoe rechtaan, wat het boek makkelijk leesbaar maakt, maar ik mis een verdere uitwerking van de details die een leeservaring zoveel rijker kan maken. De roman heeft wel een snel tempo waardoor je je als lezer nooit verveelt.

Het is interessant om te zien hoe een sekte in elkaar zit en wat voor een diepe impact brainwashing kan hebben op een persoon. De leider van deze commune, Deacon, is een typische sekteleider met een godcomplex die zijn volgelingen bang maakt met verhaaltjes over de boze wereld buiten de veilige muren van Home die gevuld is met zombies en kannibalen.

De ontwikkeling van het hoofdpersonage Suzannah verloopt heel geleidelijk en vooral geloofwaardig. Het is mooi om te zien hoe de familie Maars haar onder haar vleugels neemt en haar motiveert om voor zichzelf te leren denken.

Science Fiction is niet mijn gebruikelijke genre wanneer het op boeken aankomt – en dit is niet alleen het geval bij boeken, maar ook bij films of series kan het mij zelden boeien. Maar toen de schrijfster, Eleni McKnight, mij vroeg of ik het boek wou lezen in ruil voor een eerlijke recensie, besloot ik om het genre een kans te geven. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan! Ik wil dit genre absoluut verder ontdekken en zal er zeker vaker naar grijpen in de toekomst.

***Dit boek werd mij bezorgd door de auteur in ruil voor een eerlijke recensie.***

35-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58c98d9766e55_selected-products” products=”9200000072366199″ name=”Home” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Home
Auteur: Eleni McKnight
Uitgever: WordCrafts Press