Recensie: Eva – Bregje Bleeker

Recensie: Eva – Bregje Bleeker

Samen met de Hebban.nl leesclub las ik Eva van Bregje Bleeker. Hieronder kan je mijn recensie lezen.

“‘Als je iets echt wilt, dan kun je het,’ zou ze herhaaldelijk zeggen. Daar geloofde ze in. Dat hield ze zichzelf, en later mij, altijd voor. Als je het echt wilt dan lukt het, en als het niet lukt, dan moet je het harder proberen, harder en vlijtiger leren. Misschien ook nog aardiger zijn, een enkele keer nog liever lachen. Maar in ieder geval altijd nog beter je best doen, en dan weer harder leren, want als je het echt wilt dan kun je het.”

Eva is een boek over dementie, een thema dat veel mensen op een persoonlijk niveau raakt. Ik heb er zelf ook ervaring mee en wanneer er iemand in je familie aan dementie leidt, kan ik goed begrijpen dat daar onlosmakelijk één vraag aan vast hangt: ‘Ga ik later ook dementeren?’ Maar die vraag houdt me (nog) niet bezig. Ik ben vooral bang dat één van mijn ouders dement wordt. Ik heb daar meer schrik voor dan dat ik zelf zou dementeren. Het laatste wat ik wil is moeten toekijken hoe één van hen zichzelf helemaal verliest tot er alleen maar een schim overblijft van wie ze ooit waren.

Eva groeit op in een arme katholieke omgeving maar slaagt erin om daarvan los te breken. Ze is een van de eerst vrouwen die erin slaagt om een gezin en een succesvolle carrière te combineren. Toch ervaart ze uit eerste hand hoe moeilijk het is om die combinatie te maken en hoe moeilijk het is om beide even goed te doen. Met haar dochters heeft ze nooit een hechte band gehad en ze worden gedwongen om al op jonge leeftijd heel zelfstandig te zijn.

Wanneer ze nog maar net hoogleraar is, wordt ze ziek. Ze probeert dit zo lang mogelijk te negeren, maar kan er niet eeuwig van weglopen. Ze heeft een hersenziekte die dementie en fysieke aftakeling als gevolg heeft. Haar ziekte zet heel de familie onder druk. Zullen ze eindelijk dichter naar elkaar groeien of valt de familie gewoon helemaal uit elkaar?

Ik las dit boek in het kader van een leesclub van Hebban.nl, wat een heel leuke ervaring was. Het is altijd interessant om te weten hoe andere mensen een boek ervaren hebben. Ik keek ik er heel erg naar uit om dit boek te lezen maar spijtig genoeg werden mijn verwachtingen alles behalve ingelost…

Het boek begint met het vertellen van de hele familiegeschiedenis, en dit gaat niet enkel over Eva en Bregje (haar dochter), maar ook over Oma, de moeder van Eva. Haar hele leven wordt uit de doeken gedaan, zestig pagina’s lang. Dit hele eerste deel is voor mij overbodig en draagt niet echt iets bij aan het verhaal. Het werkte zelfs mijn zin om verder te lezen tegen. Gelukkig ben ik een doorzetter en verzamelde ik al mijn moed om door te lezen.

Eva en Bregje hebben een nogal afstandelijke relatie. Vanaf haar zevende verjaardag krijgt Bregje kleedgeld en wanneer ze gaat studeren en op kot/kamers gaat, moet ze haar huissleutel afgeven. Haar ouders willen namelijk niet dat ze zomaar te pas en te onpas binnenvalt. Raar hé?! Ik vond dit heel vreemd en zelfs egoïstisch van haar ouders. Je bent geen ouder voor 18 jaar, maar voor de rest van je leven.

Aan levensveranderende gebeurtenissen wordt bitter weinig aandacht besteed. De dood van Oma wordt zomaar even tussen de soep en de patatten vermeld en ook alle feiten en gebeurtenissen rondom Eva’s ziekte volgen elkaar in snel tempo op zonder dat ze uitgebreid beschreven worden. Er wordt zelfs amper geschreven over de gevoelens die ermee gepaard gaan.

Eva wordt verkocht als fictie, wat me tijdens het lezen van dit boek nogal merkwaardig leek. De dochter heeft namelijk dezelfde naam als de schrijfster en het is ook geïnspireerd op het leven van haar moeder. Er wordt de hele tijd in de verleden tijd geschreven wat me meer het gevoel geeft dat ik een biografisch werk aan het lezen ben in plaats van fictie. Misschien had ik het boek zelfs beter gevonden als het een echte biografie was?

De schrijfster vertelt alles vanop een afstand waardoor ik niet echt het gevoel krijg dat ik midden in het verhaal zit. Omdat ik weet hoe allesvernietigend dementie kan zijn, had ik verwacht dat het boek me diep zou raken maar dat is spijtig genoeg niet gebeurd. Ik denk dat ik het aangrijpender had gevonden wanneer het geschreven was vanuit Eva’s standpunt, zoals Bernlef heeft gedaan bij Hersenschimmen.

Tijdens de laatste veertig pagina’s van het boek veranderde mijn mening lichtjes. De verdere aftakeling van Eva is pijnlijk om te lezen omdat het je een beeld geeft wat een dementerend persoon allemaal te wachten staat en dat is niet iets wat je wilt voor een persoon die je nauw aan het hart ligt.

Voor mij was Eva geen hoogvlieger, het was zelfs eerder een teleurstelling. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik jullie afraad om het boek te lezen. Ik hoop zelfs dat jullie er meer van zullen genieten dan ik heb gedaan, want uiteindelijk is het gewoon een kwestie van smaak.

2-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58c845607573f_selected-products” products=”9200000030108203″ name=”Eva” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Eva
Auteur: Bregje Bleeker
Uitgever: The House of Books