Recensie: Zwart Krijt – Christopher J. Yates

Deze week las ik Zwart Krijt, de psychologische thriller geschreven door Christopher J. Yates. Lees mijn recensie hieronder.

“Het was net alsof mijn hersens op de proppen waren gekomen met een ijzersterk plan om mijn geestelijke gezondheid in stand te houden. Als wat me het meest kwaad kon doen mijn geheugen was, dan zou mijn geest stoppen met het vormen van sterke herinneringen. In plaats daarvan zou hij slechts vage beelden voor me schilderen, genoeg herinneringen om mee te kunnen overleven, niet meer. Ja, mijn geest moest me voor mezelf in bescherming nemen.”

Zwart Krijt is een van mijn vondsten van op een boekenuitverkoop. Zes vrienden die samen aan Oxford studeren, spelen samen één spel. Maar er zijn slechts vijf overlevenden. Dat is de premisse van dit boek. Een uitgangspunt dat onmiddellijk mijn interesse wekte.

De verteller van Zwart Krijt is een 34-jarige man die in 2004 in Manhattan woont. Al drie jaar lang heeft hij zijn appartement niet verlaten. Hij is een gevangene van zijn eigen angsten en een slaaf van zijn obsessief compulsieve stoornis. Leven lukt hem alleen dankzij zijn geheugensteuntjes. Zo staan er elke ochtend zes glazen en drie borden klaar op de grond, die hem eraan moeten herinneren om te eten en te drinken. Door de slakom in zijn afwasbak weet hij dat hij zich moet aankleden. Zolang hij zijn vertrouwen in zijn routines behoudt, kan er niets ergs gebeuren. De verteller besluit om zijn verhaal over het spel dat ze als student speelden neer te schrijven, als “waarschuwing aan de wereld.”

Jolyon (zoals Julian, maar dan met een ‘o’) en Chad leren elkaar kennen in 1990 op hun eerste dag aan de prestigieuze universiteit van Oxford. Chad is een uitwisselingsstudent uit Amerika en is eerder verlegen jongeman, wat in schril contrast staat met Jolyon’s karakter. Chad heeft het altijd moeilijk gehad om vrienden te maken. Zijn sociale vaardigheden zijn niet in dezelfde mate ontwikkeld als die van zijn leeftijdsgenoten, maar met Jolyon klikt het echter direct. De gesprekken gaan moeiteloos en al snel begint hij zijn ziel bloot te leggen bij hem.

Jolyon is een echte Brit die als ontbijt het liefst een gekookte eitje eet op een tafel die gedekt is met een kanten tafellaken. Hij heeft in zijn sociale leven nooit met problemen te kampen gekregen. Hij is als “een open haard in de winter, mensen mochten graag hun ziel aan hem verwarmen”, een echte allemansvriend.

Wanneer de eeuwige lolbroek Jack zich bij hun vriendschap voegt, ontstaat het idee om een spel te spelen. Een spel met opdrachten en consequenties. Wat eerst een vaag idee is, wordt al snel concreet wanneer ze hun idee voorstellen aan Spelsoc, een van de vele sociëteiten die Oxford telt. Spelsoc gaat akkoord om hun spel te financieren, zolang ze het hele verloop mogen observeren en één consequentie zelf mogen bepalen. Wanneer ze zes spelers gevonden hebben, neemt het spel een vliegende start. De consequenties voor de verliezers zijn in het begin zeer gematigd en eerder grappig. Zo moet iemand een hele week met een collegesjaal rondlopen of gekleed als een rijke student gaan bedelen op straat. Al snel beseffen ze dat ze zwaardere consequenties zullen moeten stellen om uiteindelijk tot een winnaar te komen, wat zwaardere gevolgen inhoudt dan ze zich hadden kunnen inbeelden.

De verteller blijft hoofdstukken lang anoniem, wat van bij het begin van het boek zorgt voor een gezonde portie mysterie. Het intrigeerde me als lezer waardoor ik zelf op zoek ging naar aanwijzingen die op de identiteit van de verteller konden wijzen. Dit samen met het feit dat je als lezer rechtstreeks wordt aangesproken, zorgt voor een hoog inlevingsvermogen en een groot gevoel van betrokkenheid als lezer.

De personages zijn goed ontwikkeld. En dan bedoel ik niet alleen Chad en Jolyon, de hoofdpersonages van Zwart Krijt, maar ook de vier andere deelnemers van het spel. Dit is steeds een belangrijk punt in een boek voor mij, het kan een verhaal maken of kraken. Ik vond alle personages aangenaam om het verhaal mee door te brengen, behalve Chad. Chad is op het irritante af onzeker en uit dit op een manier die heel zeurderig is. Hij kwetst vaak mensen door plots op een onredelijke manier uit te halen.

Ik heb me uitstekend vermaakt met dit boek, al is het voor mij geen absolute hoogvlieger zoals de boeken van S.J. Watson en Nicci French dat wel zijn. Verwacht hier ook geen spannende achtervolgingsscènes of kogels die in het rond vliegen. Zwart Krijt is namelijk een psychologische thriller die diep graaft in de menselijke psyche. Hoe ver kunnen mensen gaan? Welke normen en waarden zetten ze aan de kant voor ze beslissen dat het genoeg geweest is? Onder welke omstandigheden kan een vriendschap overleven? Al deze vragen komen hier aan bod, en de antwoorden zijn niet altijd wat je op het eerste zicht zou verwachten.

4-sterren

Titel: Zwart Krijt
Originele titel: Black Chalk