Recensie: Ik Zie Je In De Kosmos – Jack Cheng

Vorige week las ik het heerlijke Ik Zie Je In De Kosmos van Jack Cheng. En hier kan je mijn recensie lezen.

“Hebben jullie ooit iemand verloren van wie je hield?
Hebben jullie hem of haar weer teruggevonden?
Hoe is dat bij jullie gegaan?
Of misschien speelt dit probleem bij jullie niet, omdat jullie nooit van jullie dierbaren worden gescheiden.
Of is het bij jullie zo dat degenen van wie je houdt aan je vastzitten? Fysiek. Met een slangetje of een soort riem, maar dan gemaakt van vlees dat uit je navel groeit en door jullie een ‘buikriem’ wordt genoemd?”

De 11-jarige Alex Petroski woont in Rockview, Colorado, samen met zijn moeder en zijn hond, die hij heeft vernoemd naar zijn grote held, de astronoom Carl Sagan. Alex zorgt voor zijn moeder, die soms dagenlang in bed ligt en niet aanspreekbaar is. Zijn droom is om zijn goudgeverfde iPod de ruimte in te sturen, net zoals Sagan in de jaren zeventig met een gouden plaat heeft gedaan. Hij spreekt al zijn belevenissen in op zijn iPod, gericht aan intelligente buitenaardse wezens die deze misschien op een dag in de ruimte zullen vinden.

Om zijn droom te verwezenlijken gaat Alex samen met zijn hond Carl Sagan naar een festival voor amateurastronomen, waar hij de iPod met zijn zelfgebouwde raket wil lanceren. Helaas mislukt deze poging en hij raakt samen met zijn hond verzeild in een roadtrip door Amerika. Hij ontmoet onderweg allerlei bijzondere mensen, die hem naar nieuwe plekken meenemen. Hierdoor komt hij de waarheid achter zijn vader op het spoor, die acht jaar daarvoor is overleden.

Het moment dat ik Ik Zie Je In De Kosmos begon te lezen, wist ik dat ik iets origineel in handen had. Iets wat ik nog nooit had gelezen. Op zich is het al vreemd – en origineel, maar vooral vreemd – dat een jongen van 11 jaar en 8 maanden helemaal op zijn eentje naar een raketfestival trekt. Maar aangezien Alex het verantwoordelijkheidsgevoel heeft van een 13-jarige, ben je daar ook weer snel overheen.

Recensie: Ik Zie Je In De Kosmos - Jack Cheng // mybooksandlife

Gouden iPod

Op weg naar het Southwest High-Altitude Rocket Festival (of SHARF) ontmoet hij vreemden en neemt hij ondoordachte beslissingen. Want zomaar vreemden vertrouwen en met ze meegaan, is dat niet wat stom voor iemand met een verantwoordelijkheidsgevoel van een 13-jarige? (Ik ben benieuwd hoe vaak ik nog ‘verantwoordelijkheidsgevoel van een 13-jarige’ ga zeggen.)

In plaats van in hoofdstukken is Ik Zie Je In De Kosmos opgedeeld in opnames die Alex maakt om naar buitenaardse wezens op te sturen. En dat is een bijzondere manier om een vertelperspectief neer te zetten. Soms vertelt Alex over wat er net gebeurd is, een andere keer zit je rechtstreeks mee in een gesprek. Het zijn niet enkel zijn belevenissen die hij documenteert op zijn gouden iPod. Hij gaat ook op zoek naar speciale geluiden. Zo wil hij het allerliefst het geluid van een verliefde man opnemen. Als dat niet schattig is?

Personages

Alex is een van de leukste hoofdpersonages die ik dit jaar ben tegengekomen. Hij is erg wijs, zit boordevol vragen waar we zelf niet zouden opkomen en toch is hij nog wonderlijk naïef en vervuld met liefde. Zijn eigen kijk op het leven doet je nadenken over hoe de wereld in elkaar zit en biedt je een totaal ander perspectief. (Zijn stem doet me enigszins denken aan die van Ginny Moon in Ginny Moon heeft gelijk van Benjamin Ludwig.)

“Weten jullie eigenlijk wel wat verdriet is?
Misschien hebben jullie iets bedacht waarmee je het kunt laten verdwijnen, of misschien hebben jullie er iets anders voor in de plaats.
Misschien is jullie verdrietig hetzelfde als onze blijdschap, en lachen jullie als je verdrietig bent en krijgen jullie er een goed gevoel van. Misschien zijn jullie net als walvissen. Die klinken alsof ze huilen maar dat geluid maken ze dus altijd, ook als ze plezier hebben.
Of misschien zijn jullie altijd verdrietig en hebben jullie drie harten en maar één long. Misschien is verdriet wat jullie in leven houdt, hetgeen wat jullie harten doet kloppen en jullie long doet ademen.”

Over de andere personages komen we niet zo heel veel te weten. Enkel hetgeen wat Alex met ons wil delen. In eender welk ander boek zou ik dit vreselijk irritant vinden. Maar hier laat ik me meevoeren op Alex’ flow en lever ik me over aan zijn verhaal. Met een aantal personen die hij ontmoet, heeft hij een onmiddellijke connectie. En dat was zo bijzonder om te lezen. Twee mensen die elkaar van haar noch pluim kennen maar er toch voor kiezen om elkaar te vertrouwen. Wauw!

Bitterzoet

Dit boek vertelt een verhaal dat bitterzoet is. Maar het is ook een verhaal waar Alex’ ontembare hoop en optimisme de overhand heeft. En je hoeft echt niet van raketten of space-gedoe houden om immens te genieten van dit boek .

Ik Zie Je In De Kosmos is een aangrijpend en ontroerend verhaal over een kleine jongen met grote dromen en een nog groter hart. Ik voel me vereerd dat ik 272 pagina’s lang zijn verhaal mocht volgen en ik ben geraakt door de goedhartigheid dat dit boek uitstraalt.

PS. Blijkbaar vond ik het niet meer nodig om nogmaals ‘verantwoordelijkheidsgevoel van een 13-jarige’ te zeggen. 😉

Dit boek krijgt 4,5 sterren op 5. (recensie)

Lees alle reviews over Ik zie je in de kosmos