Recensie: Weg van Jou – N.I. Monteny

Recensie: Weg van Jou – N.I. Monteny

Dankzij uitgeverij Van Halewyck mocht ik het heerlijk zomerse ‘Weg van Jou’ van N.I. Monteny lezen. En hier kan je mijn recensie lezen.

‘Basorexie.’
‘Wat?’
‘Ken je dat woord, Helena?’ Hij zegt haar naam heel nadrukkelijk. Ze schudt van nee.
‘Het is een lelijk woord voor een geweldig gevoel. De plotse aandrang om iemand te kussen.’
Ze slikt. Ze herkent het gevoel. Heel even zitten ze stil, alsof iemand ergens op een pauzeknop geduwd heeft, hun gezicht op amper een paar centimeter van elkaar. Helena glimlacht, ze weet wat er nu komt.
Net als Klaus zich vooroverbuigt, gaat de deur van de gang open.
‘Hola!’
Helena’s nichtje kijkt verbaasd.
‘Jullie zitten gewoon wat te kussen. Jezus, op jullie leeftijd.’
Met haar neus in de lucht loopt de tiener de keuken in.”

Terwijl alleenstaande moeder én eeuwige vrijgezel Helena op haar nichtjes past en een acute aanval van basorexie probeert te bedwingen, kust haar schoonzus Anouk op een bruiloft een man die niet de hare is. In een garderobekast. Patriarch en weduwnaar Bob rijgt ondertussen de internetdates aan elkaar en Helena’s zoon vraagt zich af of samenwonen met zijn vriendin wel zo’n goed idee was. Er raast een storm door de familie Van Antwerpen die de relatiekaarten stevig door elkaar schudt. En dan is er nog dat telefoontje van een televisiezender.

Normaal gezien ben ik niet zo voor het puur romantische genre. Maar toen ik de korte inhoud van Weg van Jou las, sprak het me meteen aan. Het down to earth Vlaamse spatte er meteen van af, en daar had ik ongelofelijk veel zin in!

Recensie: Weg van Jou - N.I. Monteny // mybooksandlife.be

Twee vrouwelijke hoofdpersonages

Het verhaal wordt verteld door twee vrouwelijke hoofdpersonages: Helena en Anouk, die elkaars schoonzusjes – én goede vriendinnen – zijn.

Helena is een veertiger die al haar hele leven – samen met haar zoon – op haar eentje heeft gewoond. Nog nooit is er een man bij haar ingetrokken. En dat vindt ze prima zo. Ze is een niet zo stiekeme fan van Say Yes to the Dress, wat me haar al onmiddellijk leuk doet vinden. Ik vind het altijd heerlijk wanneer ik gemeenschappelijke interesses heb met personages. Hierdoor voel ik een instant vriendschapsband in elkaar klikken. Het zijn die kleine details die van een fictief personage een echt persoon maken, en dat heeft N.I. Monteny goed in het snuitje.

Toch begint Helena me na een tijdje te irriteren. Wanneer alles goed gaat, begint ze overal aan te twijfelen. Alsof het allemaal te goed is om waar te zijn. En zo zou ze het zelf nog naar de verdoemenis helpen.

Familie Van Antwerpen

Al snel word ik helemaal meegetrokken in het leven van de familie Van Antwerpen. En 325 pagina’s lang deel ik lief en leed met hen. Deze familie is uitzonderlijk openhartig. Ze praten zonder schroom over hun gevoelens en dat geeft een warm en hecht gevoel. Ze denken na over de moeilijke dingen in het leven. En hierdoor is Weg van Jou een boek vol wijsheid.

Toch illustreert Weg van Jou perfect dat mensen maar al te vaak weglopen van hun problemen. Een huwelijk is niet meer tot de dood ons scheidt, maar tot er problemen de kop opduiken. Dan pakt men de koffers en vertrekt men naar die spreekwoordelijke overkant, waar het gras zelden groener is. Dit alles zonder te beseffen dat ze de helft van hun problemen gewoon meenemen, namelijk zichzelf.

Weg van Jou is een heerlijk Vlaams en zomers boek. De manier waarop het leven van de verschillende personages met elkaar verweven is, doet enigszins denken aan Vele hemels boven de zevende van Griet Op de Beeck. Maar dan net iets vrolijker en met een vleugje Sex and the City meets Zot van A – of voor de Nederlanders: Hartenstraat. Ben je fan van het romantische genre? Dan mag dit boek zeker niet ontbreken op je ‘te lezen’-lijstje voor deze zomer.

Dit boek krijgt 4 sterren. (recensie)

Lees alle reviews over Weg van jou

Titel: Weg van Jou