Recensie: The Fifth Avenue Artists Society – Joy Callaway

Afgelopen week las ik weer wat prachtige historische fictie. Hier vind je mijn review van The Fifth Avenue Artists Society van Joy Callaway.

“It’s not that he doesn’t love you.” She sighed. “He wanted to watch you as he made the biggest mistake of his life so that when he’s miserable, when he wishes he were dead, he can recall your broken face and know that at one point, someone he loved also loved him.”

Weet je nog toen ik laatst schreef dat er een tijdje geen historische fictie meer aan te pas ging komen? Wel, ik heb blijkbaar gelogen. The Fifth Avenue Artists Society speelt zich af in het New York van 1891 en is gebaseerd op de familie van schrijfster Joy Callaway. En zoals jullie ondertussen al weten, is het niet moeilijk om mij te overtuigen om een boek te lezen wanneer het gaat om een goed historisch verhaal.

Virginia Loftin woont in The Bronx, samen met haar tweelingbroer, moeder en drie zussen. Ondanks de uitzonderlijke artistieke talenten van de zussen, leeft het gezin op de rand van armoede en moeten ze elke maand hun laatste centen bij elkaar schrapen om hun rekeningen te betalen. Virginia weet wat ze wil en is vastberaden om haar doel te bereiken. Ondanks haar geslacht wil ze een gevierde schrijfster worden en trouwen met Charlie, haar buurjongen en liefde van haar leven.

Wanneer Charlie op een feest aan een speech begint die verdomd hard lijkt op een huwelijksaanzoek, is Virginia er zeker van dat zij zijn vrouw gaat worden. Helaas wordt haar hart gebroken wanneer Charlie een andere vrouw vraagt om met hem te trouwen. Virginia valt in een diepe put en besluit om haar verhaal neer te schrijven, vastberaden om haar personages een ander einde te geven dan de teleurstelling die haar te beurt gevallen is.

Op een avond nodigt haar broer Franklin haar uit om mee te gaan naar een schrijversavond die wordt georganiseerd door zijn goede vriend John Hopper. Op zoek naar goedkeuring wil Virginia in contact komen met andere schrijvers, dus besluit ze mee te gaan. Dankzij deze bijeenkomsten floreert ze weer en voelt ze zich stilaan haar oude zelf worden.

lumiere

Lumière heeft niets te maken met dit boek, maar ik vond hem wel leuk op foto staan! 😉

Hoewel Virginia het gevoel heeft dat ze haar leven weer op de rails krijgt, gaat niet alles zoals ze hoopte. John Hopper toont interesse in haar, maar is haar hart al voldoende geheeld en kan ze hem wel vertrouwen? Franklin koopt op korte tijd een auto, gouden manchetknoppen en een nieuw kostuum, maar waar komt al dat geld plots vandaan? En hoe vergaat het Charlie ondertussen?

Historische fictie blijft één van mijn favoriete genres en ik vond het wederom heerlijk om me onder te dompelen in het verleden. Ik werd voortdurend heen en weer geslingerd tussen supporteren voor Charlie of supporteren voor John Hopper. Uiteindelijk wist ik niet meer goed met welke man ik Virginia graag zou zien eindigen. Die innerlijke strijd bij mezelf vond ik heel interessant om te ervaren.

Joy Callaway geeft meesterlijk de positie van de vrouw in 1890 weer. Ze laat duidelijk zien dat Virginia en haar zus Alevia, die uitzonderlijk goed piano kan spelen, het moeilijk hebben om succesvol te worden in wat ze doen. De moeilijkheid is hier niet dat ze niet getalenteerd genoeg zouden zijn, maar puur de perceptie van de maatschappij die nog niet klaar is om vrouwen zo’n succesvolle positie te geven.

The Fifth Avenue Artists Society is een snel en gemakkelijk boek, maar toch met voldoende gewichtige inhoud. Niets aan dit boek was voorspelbaar voor mij, wat altijd een pluspunt is. Dit boek is zeker en vast een aanrader voor degenen die fan zijn van historische fictie of graag romantische verhalen lezen.

4-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58c98fee9b97a_selected-products” products=”9200000051271758″ name=”Fifth avenue artists society” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: The Fifth Avenue Artists Society
Auteur: Joy Callaway
Uitgever: HarperCollins Publishers