Recensie: Sterrenstof – Krystal Sutherland

Deze week las ik de YA-roman van Krystal Sutherland, Sterrenstof. Mijn recensie deel ik met plezier met jullie.

“Ik vind het eigenlijk wel een prettig idee dat we na onze dood weer in het niets verdwijnen, hoeveel pijn of angst of schaamte we ook in ons leven hebben gekend, en ondanks alle rouw of liefdesverdriet. Het besef dat ik met een schone lei zal eindigen geeft me moed. Je wordt begiftigd met een sprankje bewustzijn, waarmee je mag doen wat je wilt en dat aan het einde van de rit weer wordt teruggegeven aan het universum. Ik ben niet religieus, maar zelfs voor mij is dat verlossing op de grootste denkbare schaal. Vergetelheid is niet beangstigend, allesbehalve zelfs. Dichter bij de vergeving van je zonden kun je volgens mij niet komen.”

Na een uur in de file te hebben gestaan voor een afspraak in Antwerpen die amper vijf minuten duurde (Ja ja, u leest het goed. Vijf minuten!!!), besloot ik nog even langs te gaan bij Standaard Boekhandel. Zo was die lange rit toch niet voor niets geweest. Daar kwam ik dit boek tegen, met die eigenaardige vissen op de cover. Ik had ‘Sterrenstof’ de voorbije weken al ettelijke (tientallen, misschien zelfs honderden?) keren zien verschijnen op Instagram, dus mijn interesse was al gewekt. En eens ik een potentieel goed boek in de hand heb, kan ik het niet meer terugzetten tussen alle andere boeken in de winkel. Dus hup, naar de kassa!

Henry is een hopeloze romanticus die nog nooit verliefd is geweest. Hij heeft natuurlijk wel eens een vriendinnetje gehad, maar heeft nog nooit zoveel vlinders in zijn buik gevoeld dat ze niet voldoende plaats hebben en daardoor langs zijn mond eruit komen gewriemeld. Het soort liefde met hartkloppingen en slapeloze nachten heeft hij nog nooit mogen meemaken.

Tijdens Henry’s laatste jaar op de middelbare school, strompelt er een nieuwe leerling binnen in zijn dramales (wat op zich al vreemd is, want wie verandert er nu in het laatste jaar van school?), steunend op haar wandelstok en met jongenskleren aan. Wanneer Hink, hun leerkracht Engels, aan Henry en Grace vraagt om samen de hoofdredacteurs van de schoolkrant te worden, is Henry innerlijk door het dolle heen, terwijl Grace onmiddellijk weigert, want ze “is gestopt met schrijven”, waarna ze de school uit loopt.

Henry volgt haar en nadat hij wat afgesnauwd werd, biedt Grace hem een lift aan naar huis. Wat opmerkelijk is aan deze lift is dat Henry zelf moet rijden. Eens aangekomen bij hem thuis stapt Grace uit en wandelt ze naar huis. De auto verdwijnt in de loop van de middag op mysterieuze wijze van de oprit.

De dag erna krijgt Henry van zijn leerkracht Engels te horen dat Grace de positie toch aanvaard heeft, met als gevolg dat de twee veel tijd met elkaar zullen moeten doorbrengen. Zo groeien ze stilaan naar elkaar toe, en hoewel Grace veel over Henry te weten komt, lost ze amper iets over zichzelf waardoor ze een mysterie blijft voor hem. Hij wilt meer over haar te weten komen en schakelt daarvoor de hulp in van zijn oudere zus en wiskundegenie Sadie, en van zijn vrienden; Lola, wie Henry met zijn kus lesbisch heeft ‘gemaakt’ en Murray, een echte Australische Crocodile Dundee.

Naast alle zware gevoelens die aan bod komen, bevat dit boek ook de nodige portie humor. Ik heb meermaals luidop gelachen, zeker wanneer Henry Grace voor het eerst bij hem thuis uitnodigt en zijn ouders haar verwelkomen in ‘Star Trek’-kostuum. Deze aantrekkelijke mix doet denken aan John Green meets David Levithan.

Nadat ik de laatste pagina had gelezen, bleef ik met een ‘Was het dat?’-gevoel achter. Ik vond het een leuk verhaal, goed geschreven, vlot om te lezen, ontroerend, maar geen meesterwerk. Maar toen ik voor het schrijven van deze recensie bepaalde quotes nog eens ging nalezen, veranderde mijn mening. Potjandorie, wat is dit een mooi boek. Zonder extreme plottwisten en geschreven op een manier die als luchtig kan omschreven worden, bevat dit boek veel diepgaande levenswijsheden. Knap.

PS: In mijn notities over dit boek schreef ik: “pg. 151: hartverscheurend!!!”. U weze gewaarschuwd.

3-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58cc35d4e4e43_selected-products” products=”9200000059720303″ name=”Sterrenstof” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Sterrenstof
Originele titel: Our Chemical Hearts
Auteur: Krystal Sutherland