Blogtour + Recensie: S.T.A.G.S. – M.A. Bennett

Momenteel loopt er een blogtour over dit boek bij Meis & Maas en vandaag is het mijn beurt! Lees in deze recensie wat ik vond van S.T.A.G.S. van M.A. Bennet.

“Op dat moment ging er van alles door me heen: dat het heerlijk was om Henry’s lichaam op het mijne te voelen en zijn armen om me heen, dat het afschuwelijk was dat ik een geweer vasthield, dat ik nog nooit zo sterk het gevoel had gehad dat ik leefde, dat ik op het punt stond een levend wezen te doden, dat ik hem gillend van me af wilde duwen, dat ik wilde dat hij me nog steviger vasthield. Het was het spannendste en meest romantische en walgelijkste en meest misselijkmakende moment van mijn leven en ik wilde lachen en kotsen tegelijk.”

Greer MacDonald studeert aan Saint Aidan the Great School (S.T.A.G.S.), een privéschool waar tradities hoog in het vaandel staan. Greer is een buitenbeentje, totdat ze samen met twee andere scholieren wordt uitgenodigd voor een weekend weg met de Middeleeuwers: de elite-club van de school. Het weekend belooft er een te worden waarin bloedsport centraal staat. Wat Greer niet weet is dat er uitnodigingen zijn die je beter niet kunt accepteren.

Op het wereldwijde web hoorde ik alleen maar positieve dingen over de originele versie van S.T.A.G.S. Wanneer ik hoorde dat Meis & Maas al snel met een vertaling zou komen, wist ik meteen dat ik dit boek in handen moest krijgen.

Naast de lovende opmerkingen sprak de titel en de cover me aan. Een afkorting die het woord stag – het Engelse woord voor hert – vormt én een hert op de cover? Ik weet niet wat het juist was, maar ik werd er gelijk door geïntrigeerd. Op het moment dat ik aan het boek begon, had ik de achterflap zelfs niet gelezen. Ik wou me gewoon volledig laten verrassen en mezelf onderdompelen in het verhaal.

Victoriaanse sfeer

De trouwe lezers van mijn recensies zullen misschien weten dat ik fan ben van de Victoriaanse periode. Voor alle duidelijk: dit boek speelt zich niet af in mijn favoriete geschiedkundige periode, maar in de huidige tijd. Toch bevat het elementen die heel Victoriaans aanvoelen.

De kostschool waar Greer een plaatsje heeft kunnen bemachtigen, de Saint Aiden the Great School, doet een beetje denken aan Hogwarts – minus alle magie en Quidditch. De auteur heeft veel tijd besteed aan het uiteenzetten van de sfeer die daar hangt. Je krijgt een goed beeld over hoe de school eruit ziet en hoe het eraan toegaat. En dat komt het verhaal alleen maar ten goede.

Een andere belangrijke locatie in S.T.A.G.S. is Longcross, het landgoed van de familie de Warlencourt. En dat doet dan weer denken aan de tv-serie Downton Abbey. Ik verwachtte bijna dat butler Carson de eetkamer binnengelopen zou komen. Het is die Victoriaanse sfeer die dit boek deed voelen als thuiskomen.

Vertelstandpunt van Greer

Het verhaal wordt volledig verteld vanuit het standpunt van Greer MacDonald en dat heeft hier zowel voor- als nadelen. Als lezer weet je heel goed wat er omgaat in Greer en waarom ze bepaalde beslissingen neemt. Je kan niet anders dan intens met haar meeleven.

Maar door volledig op Greer te focussen, krijgen we weinig mee van de andere personages. Deze blijven heel vlak. Vooral bij de Middeleeuwers heb je geen enkel idee wat hen drijft of wat hun achtergrondverhaal is. Welke emoties voelen ze en welke gedachten gaan er door hen heen? Meerdere vertelstandpunten hadden in dit geval een echte meerwaarde kunnen betekenen.

Nadeel van het terugblikken

Greer vertelt ons het verhaal na de feiten. Het voelt als het ware aan als een terugblik op wat er allemaal is gebeurd. Hierdoor lees je vanaf het begin verwijzingen naar een verschrikkelijke daad die zal gepleegd worden. Het duurt niet lang voor we weten wat er effectief zal gebeuren en dit neemt spijtig genoeg een deel van de spanning weg. Het element van de verrassing ontbreekt waardoor het verhaal niet zo’n diepe impact maakt als het had kunnen maken.

Een echte filmfanaat

Dat Greer graag naar films kijkt, is een understatement. En dat wordt doorheen het verhaal overvloedig duidelijk gemaakt. De ene na de andere filmreferentie volgt elkaar op. Ook met wat minder vermelding van films zou het duidelijk geweest zijn dat dit Greers passie is.

“Op dat moment ging ik ervan uit dat ze gewoon niet wisten wat ze moesten doen. Ik heb ooit een film gezien die The Admirable Crichton heette, waarin een aristocratische familie een zeereis maakt en schipbreuk lijdt. Als ze dan op een onbewoond eiland aanspoelen, blijkt dat de rijke familie totaal geen survivalskills heeft en overgeleverd is aan de genade van een vindingrijke butler die Crichton heet en zo’n beetje de baas van het eiland wordt. Hier in het bosje was Nel uiteindelijk degene die in actie kwam en behulpzamer was dan de anderen bij elkaar.”

Deze verwijzingen naar films houden op sommige momenten de aandacht weg van het eigenlijke verhaal. Het zorgt telkens voor een onderbreking van de verhaallijn en het voegt vaak niets toe aan het boek. Het zijn leuke weetjes, maar daar blijft het ook bij.

Volwassen voor haar leeftijd

S.T.A.G.S. is door de goed uitgekiende verhaallijn en de ‘volwassen voor haar leeftijd’-Greer geschikt voor een breder publiek dan alleen de jongvolwassenen. Het neemt je van begin tot einde mee in de leefwereld van de leerlingen en laat je geen seconde los. Dit boek is een meer dan geslaagde kennismaking met M.A. Bennett en ik kijk vol spanning uit naar haar volgende boeken.

Dit boek krijgt 4,5 sterren op 5. (recensie)

Lees alle reviews over S.T.A.G.S.

Titel: S.T.A.G.S.