Recensie: Schaduw – Mirko Zilahy

Recensie: Schaduw – Mirko Zilahy

Deze week mocht ik de spannende debuut thriller van Mirko Zilahy lezen. Hier vind je mijn recensie over Schaduw.

“Hij boog af in de lucht, kwetsbaar en zwaar, het lichaam vloog zoals een beest zonder vleugels vliegt. En het viel, zoals een vlieger van vlees valt. Het licht ging uit en weer aan, de oren registreerden de klap van het staalplaat, het gesis van het lichaam door de lucht, de plons die uit duizenden geluiden bestond. De botten kraakten door de botsing. Wazig zicht, paniek, hartkloppingen.”

Drie moorden in drie dagen. De lijken verwond met de precisie van een chirurg. Afgeslacht als beesten. De verstikkende regen die Rome in zijn greep houdt, spoelt alle sporen weg. Het motief van de moordenaar mysterieus, zijn werkwijze curieus. Maar één man is in staat dit geheim te ontrafelen: Enrici Mancini.

“Gebukt onder het verlies van zijn vrouw, neemt hij de opdracht met grote tegenzin aan. Eén ding is direct duidelijk: niets berust op toeval. Zal het Mancini lukken de moordenaar te slim af te zijn en zijn grotere plan te ontrafelen?”

Tegen een zonnige citytrip naar Rome zeg ik nooit nee. Ik was dan ook van plan om me door dit boek volledig te laten onderdompelen in de charmes van deze magische oude stad die een sterke aantrekkingskracht op mij uitoefent, maar blijkbaar had Mirko Zilahy iets anders in gedachten toen hij dit boek schreef. De schrijver is namelijk niet bang om af te wijken van het toeristische beeld dat we van Rome hebben en laat in de plaats een lelijke en onaantrekkelijk kantje zien: industrie en vervuiling.

De cover. Wauw. Hij weerspiegelt echt alle belangrijke elementen van dit boek. De letters die dreigen om de hele rivier rood te kleuren met het bloed van de slachtoffers, Rome op de achtergrond en de weerspiegeling van een silhouet in het water. Geen enkel andere cover had geschikter kunnen zijn voor deze literaire thriller.

Het boek begint met een knallende start die me direct middenin de actie plaatst. Ik was dan ook een beetje teleurgesteld wanneer het tempo na een tweetal pagina’s drastisch verlaagd werd. Ook bij het begin van elke nieuwe ‘leessessie’ heb ik even de tijd nodig om weer in het verhaal te komen, maar eens dat dit gebeurd, is het enorm moeilijk om het boek weer op mijn nachtkastje te plaatsen en het licht uit te doen. Zeg maar bye bye tegen die broodnodige acht uren slaap.

De personages reageren naar mijn mening soms op een irrationele manier die op zijn minst vreemd te noemen is. Het voelt alsof iedereen geïrriteerd rondloopt en dat ze zich ook niet inhouden om dit te verbergen. Tot ongeveer halfweg het boek vond ik dit mateloos vervelend, maar dan kwam ik tot het besef: dit boek speelt zich af in Italië! Dit moet hét bekende Italiaanse temperament zijn.

Mirko Zilahy heeft een indrukwekkende beeldende schrijfwijze waardoor het lijkt alsof alles zich vlak voor jouw ogen afspeelt en het een bijna filmisch effect krijgt. De gedachte “Wat voor een monster is tot zulke daden in staat?!” is tijdens het lezen meermaals door mijn hoofd geflitst. Ik vind het dan ook geweldig dat zo’n verhaal aan iemands fantasie ontsproten is en op een dergelijke manier neergeschreven werd. Zowel het persoonlijke verhaal van Enrico als de whodunit zijn op een meesterlijke wijze uitgewerkt. Om met een cliché te eindigen: Schaduw grijpt je vanaf de allereerste pagina en laat je niet meer los tot de laatste.

PS. Bekijk zeker de facebookpagina van de Europese Thriller Selectie, opgericht door Xander Uitgevers. Hier vind je authentieke, spraakmakende en nagelbijtend spannende thrillers van Europese auteurs.

35-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58c98cc09267d_selected-products” products=”9200000070741145″ name=”Schaduw” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Schaduw
Originele titel: È così che si uccide
Auteur: Mirko Zilahy