Recensie: The Night Circus – Erin Morgenstern (Het Nachtcircus)

Deze week bevond ik me in de magische wereld van The Night Circus, geschreven door Erin Morgenstern. De Nederlands editie is ook al uit en die heet Het Nachtcircus. Mijn recensie lees je hier.

“What kind of circus is only open at night?” people ask. No one has a proper answer, yet as dusk approaches there is a substantial crowd of spectators gathering outside the gates. You are amongst them, of course. Your curiosity got the better of you, as curiosity is wont to do. You stand in the fading light, the scarf around your neck pulled up against the chilly evening breeze, waiting to see for yourself exactly what kinds of circus only opens once the sun sets.

Korte inhoud

Het circus verschijnt uit het niets. Er gaan geen aankondigingen aan vooraf. Geen circusartiesten die ‘Komt dat zien!’ door megafoons schreeuwen, geen clowns die het publiek uitdagen, geen sterke man die roept ‘Wie durft?’

In de zwart-wit gestreepte circustenten ligt een volstrekt unieke ervaring te wachten, een feest voor de zintuigen. Een magische plek waar je verdwaalt in een doolhof van wolken, waar je door weelderige ijstuinen wandelt, waar je met stijgende verbazing een getatoeëerde slagenmens ziet die zichzelf in een klein doosje weet te vouwen en waar je vol verwondering de schijnbaar onmogelijke trucs van de illusionisten gadeslaat.

Welkom in het Cirque des Rêves…

Samen met de opening van het Cirque des Rêves opent zich een hele nieuwe wereld. Een wereld in zwart en wit, maar toch vol kleur. Een wereld met magie die verder gaat dan ooit tevoren, een wereld waar iedereen zijn eigen magische talent heeft. Twee mensen zijn van kinds af aan gebonden aan een spel. En de gevolgen van dit spel gaan verder dan men zich ooit had kunnen inbeelden.

Het circus is geen gewoon circus. Je zal er geen olifant vinden die trucjes doet of clowns die rondrijden op veel te kleine fietsjes. Nee, het circus is een beleving, en een arena die wordt gebruikt voor een machtsmeting tussen twee krachtige en getalenteerde personen.

Tussen de mensenmassa

Vanaf de eerste pagina wordt je als lezer direct aangesproken, waardoor je het gevoel hebt dat je middenin de mensenmassa staat terwijl je wacht tot de zon ondergaat en het circus zijn poorten voor je openzet. De schrijfwijze is zo beeldend dat ik perfect voor me kan zien hoe één voor één alle lichtjes aangaan en het circus tot leven komt.

Al de ‘klassieke’ minpunten die in het boek voorkomen, waren voor mij tijdens het lezen van geen enkel belang. Het verhaal wordt verteld aan een heel traag tempo, er gebeurt weinig wezenlijks en er wordt te weinig aandacht besteed aan de evolutie van de personages. Ook veegt de schrijfster haar voeten aan één van de belangrijkste regels van het creatief schrijven: show, don’t tell. Alle grote plot twists (voor zover die er zijn) kom je te weten doordat een personage erover vertelt tegen een ander en dus niet door het duidelijk te maken door iets wat de personages doen of hen overkomt.

Life takes us to unexpected places sometimes. The future is never set in stone, remember that.

Magisch Nachtcircus

Maar zoals ik al zei hebben die minpunten mij allesbehalve gestoord. Ik was gewoon helemaal ondergedompeld in die magische wereld, waar ik gerust nog dagen had willen rondstruinen. Het boek mag dan wel van een redelijk volume zijn, maar zo voelt het niet wanneer je aan het lezen bent.

Ben je op zoek naar een boek gevuld met actie en wil je bliksemschichten uit toverstokken zien vliegen, dan raad ik je aan om de zoektocht naar een ander boek verder te zetten. Als je echter wat tijd wilt spenderen in een magisch circus, een kijkje wilt nemen in het leven van de personages en vooral een ervaring wilt beleven, dan is The Night Circus zeker iets voor jou.

Lees alle reviews over The Night Circus

Titel: The Night Circus
Auteur: Erin Morgenstern