Recensie: Het Lot – Jennifer E. Smith

Recensie: Het Lot – Jennifer E. Smith

Leuke covers spreken me altijd aan. En dat heeft Het Lot van Jennifer E. Smith zeker en vast! Lees hier mijn recensie over deze Young Adult roman.

“Ik had een manier moeten bedenken om te zorgen dat hij me ziet, écht ziet, dat hij wakker wordt geschud en beseft dat hij ook van mij houdt. Soms voelt het alsof het echt zou kunnen gebeuren, als ik het maar vurig genoeg wens. Maar ik weet dat het niet zo werkt. Het leven houdt geen rekening met je wensen. En je hebt ook niets tegoed. Omdat de wereld iets van me heeft afgenomen, wil dat nog niet zeggen dat ik iets terug hoor te krijgen. En omdat ik een heleboel echt heb opgespaard, betekent dat nog niet dat ik nu recht heb op iets goeds.”

Alice zit in het eindexamenjaar van de middelbare school. Ze is stiekem verliefd op haar beste vriend Teddy. Op weg naar zijn verjaardagsfeestje koopt ze voor de grap een lot voor hem. Bizar genoeg blijkt de hoofdprijs daar precies op te vallen: Teddy wint 140 miljoen.

Alice en Teddy hebben het allebei niet makkelijk gehad. De ouders van Alice zijn overleden toen ze nog heel klein was en niet lang daarna ging de vader van Teddy ervandoor, waardoor zijn moeder met een grote berg schulden achterbleef. Teddy en Alice vonden toen steun in hun vriendschap en zijn sindsdien onafscheidelijk geweest. Ze zijn ervan overtuigd dat deze enorme prijzenpot niets dan geluk zal brengen. Maar is het wel zo’n droom als je denkt, de jackpot winnen?

Voor ik goed en wel van start ga met deze recensie moet me eerst even iets van het hart. Teddy wint 140 miljoen dollar. EN HIJ HOUDT HIER OCHARME MAAR 53 MILJOEN VAN OVER!!! Denk je even dat je een reusachtige jackpot hebt gewonnen en dan moet je bijna 2/3 ervan afgeven aan de staat. Niet dat 53 miljoen dollar weinig is. Maar toch! EN: HOE BELACHELIJK IS HET DAT JE IN VELE AMERIKAANSE STATEN ER NIET VOOR KAN KIEZEN OM ALS WINNAAR ANONIEM TE BLIJVEN?!

– rant over –

Ik had de originele versie van Het Lot al vaak zien voorbijkomen op Instagram. Dit boek sprong er echt uit voor mij door de ongelooflijk vrolijke en kleurrijke cover. Dus toen ik hoorde dat er ook een Nederlandse vertaling ging komen, kon ik niet wachten om het in mijn handen te houden! Ik ben dan ook heel blij dat ze de originele cover behouden hebben.

Dit boek is echt goed geschreven. Jennifer E. Smith heeft een heel fijne schrijfstijl en laat zien dat ze kan toveren met dialogen. Ze heeft een manier van schrijven die je door de pagina’s laat heen vliegen. Het vloeit gewoon. Het klopt.

Maar…

Alice ziet zichzelf als een eiland. Door de dood van haar ouders heeft ze het gevoel dat, hoewel haar tante en oom haar met open armen in huis hebben genomen, ze er uiteindelijk alleen voor staat. Omdat ze ervan uitgaat dat ze alles op haar eentje moet doen, zonder ze zich emotioneel af van de mensen rondom haar. Ze gelooft ook niet in geluk, maar wel in het tegenovergestelde.

Sounds depressing, huh?

En dat is exact het gevoel dat bij mij overheerste – deprimerend. Je zou denken dat dit boek één groot feest is. Er heeft immers iemand de lotto gewonnen! Nee, dit boek focust vooral op de zware dingen die Alice en Teddy hebben meegemaakt. De dood, armoede en onbeantwoorde liefde zijn niet echt de vrolijkste onderwerpen, maar horen spijt genoeg bij het leven.

Het Lot laat het leven zien zoals het is. Of zoals het zou kunnen zijn. Sommige mensen zullen hun ogen uitwenen. Maar voor mij neemt de negatieve vibe het hele verhaal in beslag. Zo erg zelfs dat ik op een bepaald moment gevoelloos werd voor alle miserie. Mijn inlevingsvermogen verdween gewoon. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat ik nooit iemand die dicht bij me staat verloren ben. Misschien dat ik me hierdoor niet kon verplaatsen in de gevoelens van Alice. En misschien voelde ik me daardoor ook niet verbonden met haar.

Gay Best Friend

We need to talk about Leo. Je denkt nu waarschijnlijk: “Leo, wie is Leo?” Dat vraag ik mezelf ook nog steeds af. Leo is de neef van Alice en de beste vriend van Teddy. Samen zijn ze zoals de drie musketiers. Maar dan niet echt. Want Leo is de typische gay best friend die een heel secundaire rol speelt. En dat is zo jammer!

Zijn personage voelt eerder aan als opvulling. Hij is er alleen om het verhaal van Alice mee tot stand te brengen. Af en toe zorgt hij voor een komische noot. En wanneer Teddy er niet is, is Leo er zodat Alice toch iémand heeft om tegen te praten. Voor de rest wordt er bitter weinig paginaruimte aan hem besteedt, wat heel zielig is omdat ze met z’n drieën beste vrienden zijn.

Ik ben blij dat de personages doorheen het boek toch een positieve wending aan hun leven willen geven. Ze slagen erin om enkele geweldige dingen te ontdekken over zichzelf en durven eindelijk beslissingen nemen. Maar ik blijf spijtig genoeg met een leeg gevoel achter. Toch raad ik Het Lot aan aan al wie graag een contemporary verhaal leest dat je doet nadenken over het leven.

Dit boek krijgt 2,5 sterren op 5. // mybooksandlife.be

Lees alle reviews over Het lot

Titel: Het Lot