Recensie: Lang leve de liefde – Jill Mansell

Deze week heb ik Lang leve de liefde gelezen, een boek van Jill Mansell en mijn recensie hierover deel ik graag met jullie!

“Hallo, lieve lieve dochter van me, gefeliciteerd met je verjaardag! Je bent nu vijfentwintig geworden en ik wens je alle liefde en al het geluk van de wereld toe. (Ik vertrouw er maar op dat je de brieven niet eerder hebt gelezen. Dat zou best kunnen, en het maakt ook helemaal niets uit als dat zo is, maar toch hoop ik eigenlijk dat je je hebt weten te beheersen, zodat ik nu tegen mijn vijfentwintigjarige dochter kan praten. Van vrouw tot vrouw!”

De Britse Jill Mansell is een bijzonder populaire chicklit schrijfster. Ik ben helemaal niet thuis in dit genre en had dus nog nooit een boek van haar gelezen. Toen ik dit boek won en thuis toegestuurd kreeg – vind ik altijd leuk, een pakje in de bus, en al helemaal wanneer ik er niets voor heb moeten betalen! –, leek het mij daarom de perfecte gelegenheid om mij te verdiepen in een echte chicklit.

lang-leve-de-liefde-jill-mansell-halloween-2

Het verhaal volgt Lily, die op haar 25e verjaardag de laatste brief te lezen krijgt van haar mama, die gestorven is wanneer Lily nog maar een klein meisje was. Voor dat ze stierf, schreef ze een hele reeks brieven, waarvan Lily er telkens één mocht opendoen op haar verjaardag. In deze laatste brief schrijft ze over haar enige en eerste grote liefde, die ze leerde kennen nog voor ze zwanger werd van Lily.

Lily woont bij Carol, de beste vriendin van haar mama, in het idyllische dorpje Cotswolds waar iedereen iedereen kent en geen enkel geheim lang een geheim blijft. Het grootste deel van haar tijd spendeert Lily samen met Carol, haar beste vriendin Patsy en diens broer Dan. Patsy is een lieve en zorgzame vrouw en vertelt maar al te graag over haar talloze mislukte dates. Dan is dan weer een vrolijke vrijgezel voor wie het geen probleem is om de ene vrouw na de andere succesvol te versieren. Dat hij grappig is en onweerstaanbaar knap zal hem daar ongetwijfeld bij helpen.

Plots komt er een nieuwe en geheime logé terecht bij Patsy. Eddie is een razend knappe en succesvolle acteur die wegvlucht voor de paparazzi. Wanneer Lily en Eddie elkaar ontmoeten is er onmiskenbare aantrekkingskracht tussen deze twee, wat Dan niet al te leuk lijkt te vinden.

Wat ik jammer vond bij dit boek, is dat de gevoelens van de personages te snel en te gemakkelijk worden blootgelegd waardoor ze diepgang missen. Door de eenvoudige – en soms eerder simplistische – schrijfwijze is het boek wel heel toegankelijk en leest het zeer vlot weg. De verhaallijnen zijn ietwat voorspelbaar waardoor er geen grote plottwist is, maar dat is dan ook weer een van de charmes van dit boek.

Lang leve de liefde is een perfect boek om vast te nemen terwijl je knus in de zetel kruipt met een tas warme chocolademelk of wanneer je op het strand een kleurtje wilt opdoen, afhankelijk van het seizoen natuurlijk. Het is kortom een ontspannend en heel herkenbaar verhaal, ondanks dat er een grote ster in een klein dorpje terechtkomt ( – zou dat maar eens bij mij gebeuren!).

[bol_product_links block_id=”bol_58cc38c5b0636_selected-products” products=”9200000052067847″ name=”lang leve de liefde” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Lang leve de liefde
Oorspronkelijke titel: You and Me, Always
Auteur: Jill Mansell