Recensie: De Glazen Troon ( Throne of Glass) – Sarah J. Maas (TOG #1)

Afgelopen week las ik Throne of Glass (in het Nederlands: De Glazen Troon) van Sarah J. Maas. In deze recensie kan je lezen wat ik ervan vond.

“‘You could rattle the stars,” she whispered. “You could do anything, if you only dared. And deep down, you know it, too. That’s what scares you the most.’”

Celaena wordt voor de keuze gesteld: óf haar leven slijten in de gevangenis, óf deelnemen aan een toernooi waarvan de winnaar de nieuwe kampioen van de koning wordt. Een voor een worden de deelnemers van het toernooi echter op gruwelijke wijze vermoord en al snel vecht Celaena niet alleen voor haar vrijheid, maar ook voor haar leven.

Nadat ik mijn favoriete boeken ontdekte, namelijk de Hof van Doorns en Rozen-reeks van Sarah J. Maas, was ik héél benieuwd naar haar andere reeks. Maandenlang heeft dit boek in mijn boekenkast gestaan zonder dat ik er de tijd voor had om het te lezen. En eindelijk is het zover! Nu maar hopen dat deze reeks aan mijn torenhoge verwachtingen kan voldoen…

De liefhebbers van het fantasy-genre komen hier zeker aan hun trekken. Fantasy-iger kan het niet worden met feeën, zwaarden en gevechten, een magische crypte, demonische wezens,… En dit is nog maar het eerste boek. Beeld je eens in wat voor epicness er in de volgende boeken nog aan te pas zal komen?!

Verwend Nest

Celaena is echter niet het soort personage waar je onmiddellijk verliefd op wordt. Eigenlijk is ze in De Glazen Troon niet meer dan een verwend nest die erop kickt om andere mensen te irriteren met een spervuur aan irrelevante vragen. Ze is ook geobsedeerd door haar looks en kledij. Na een jaar van slechts schamele vodjes te dragen in de zoutmijn durven ze het te wagen om haar een echte broek en t-shirt aan te doen die niet naar haar smaak is. Wat een schande!

Van Celaena wordt gezegd dat ze Adarlans meest indrukwekkende sluipmoordenaar is. Spijtig genoeg zien we hier niet veel van terug in het verhaal. Er wordt namelijk bitter weinig paginaruimte gegeven aan de trainingen en de competitie zelf. Als iedereen niet zo vaak zou zeggen wat voor een gevaarlijke sluipmoordenaar Calaena is, zou je er niets van weten.

“No. I can survive well enough on my own— if given the proper reading material.”

Romance

Zoals we van Sarah J. Maas kunnen verwachten ontluikt zich een romance. En hoe onwaarschijnlijk deze ook lijkt; ik ben volledig mee – want ik ben een sucker voor romantiek. Wanneer ik lees dat Celaenas – hoe spreek je die naam in godsnaam uit?! – mannelijke tegenspeler, net zoals Rhysand, purrs (denk maar aan zijn welbekende quote: “‘Hello, Feyre darling’, he purred.”), ben ik ervan overtuigd dat ik een nieuwe bookboyfriend heb gevonden.

Toch is deze love interest nogal een stalker, die al eens naast Celaenas bed naar haar staat te kijken terwijl ze slaapt. En hoewel dit enorm creepy klinkt, doet Sarah J. Maas dit er wel heel romantisch uitzien. Talent of problematisch?

Nadat je tot hier hebt gelezen, zal je wel snappen dat ik niet zo razend enthousiast ben over dit boek als over Hof van Doorns en Rozen. Maar toch zie ik voldoende potentie in deze reeks om verder te blijven lezen. Je voelt dat De Glazen Troon nog maar het begin is van iets veel groters. Het geeft een aanzet naar een veel groter verhaal en laat ons kennismaken met personages waar we een hele lange tijd mee op reis zullen gaan.

Dit boek krijgt 3,5 sterren op 5. // mybooksandlife.be (recensie)

Lees alle reviews over Glazen troon 1 – De glazen troon

Titel: Throne of Glass