Recensie: Ginny Moon heeft gelijk – Benjamin Ludwig

Vorige week las ik een boek over een heel speciaal meisje. Lees hier mijn recensie over ‘Ginny Moon heeft gelijk’ van Benjamin Ludwig.

“Ik ben dol op Special Olympics. Het is net of Bubbles een heleboel andere chimps ontmoet of net of de kleine Michael Jackson zijn broers vindt of net of Michelle Whipple een heleboel Michelle Whipples ziet, als is Michelle Whipple een stomme doos, wat over het algemeen een uitdrukking is. Want een persoon kan niet echt een doos zijn.”

Ginny Moon is veertien jaar oud. Ze is gek op Michael Jackson. Af en toe blaast ze als een kat. ‘Bij benadering’ en ‘over het algemeen’ zijn enkele van haar favoriete uitdrukkingen. En als ze niet ’s ochtends exact negen druiven eet, kan ze de dag verder wel afschrijven. Bij haar derde pleeggezin heeft ze eindelijk een thuis gevonden – iets waar een ander gelukkig mee zou zijn. Maar Ginny bekijkt de wereld nou eenmaal met een heel eigen logica. Dus of haar biologische moeder gevaarlijk is of niet, Ginny móét haar vinden. En daarvoor wil ze alles opgeven, zelfs het enige thuis dat ze ooit heeft gekend.

Als een heteroseksuele blanke vrouw kan ik mezelf vaak genoeg identificeren met personages uit boeken. Want de meeste hoofdpersonages zijn nog steeds blanke en heteroseksuele mensen. Diverse boeken zijn eerder schaars – hoewel het besef van het belang van deze boeken alsmaar groeit. En al zeker echt goede diverse boeken. Met ‘Ginny Moon heeft gelijk’ heb ik zo’n zeldzaamheid gevonden.

Speciaal

Al snel had ik door dat ik een pareltje in mijn handen had. Dit boek heeft een uniek vertelstandpunt, namelijk dat van de veertienjarige autistische Ginny. Hiermee is onlosmakelijk verbonden dat de schrijfstijl vrij simplistisch is. Maar de auteur heeft hier een bijzondere balans gevonden waardoor het totaal niet kinderlijk overkomt. Met Ginny Moon biedt hij ons een kijk in de complexe gedachtegang van een persoon met een autismespectrumstoornis.

“‘Ik moet meteen naar bed,’ zei ik, want negen uur is mijn bedtijd, en ik moet elke ochtend negen druiven bij mijn mensenmelk hebben. Ik was negen toen de politie me kwam halen. En toen ik adoptieouders kreeg.”

‘Ginny Moon heeft gelijk’ schudt je emoties helemaal door elkaar. Meermaals breekt dit boek je hart, om het een paar pagina’s later weer te vullen met warmte en liefde. En de belangrijkste factor hierin is Ginny Moon zelf. Kinderen met een handicap noemen we wel eens ‘speciaal’. Ginny is absoluut speciaal, maar niet omdat ze autistisch is. Ze is het meest moedige meisje waarover ik ooit heb gelezen. Ze is zich bijzonder goed bewust van haar eigen beperkingen maar laat zich daardoor niet tegenhouden om de persoon te worden die ze wil zijn. En uiterst charmant als ze is, pakt ze je als lezer helemaal in. Je kan gewoon niet anders dan onmeetbaar veel liefde voor haar te voelen.

Negen druiven

Haar ‘voor altijd’ ouders zijn op een fantastische manier neergeschreven. Het leven met Ginny is geen rozengeur en maneschijn. Er zijn goede dagen waarop Ginny en haar ouders samen veel plezier beleven. Maar er zijn evengoed dagen dat alles tegenzit en het even teveel wordt voor deze geweldige ouders. Benjamin Ludwig gaat hier geen enkele moeilijkheid uit de weg en laat open en eerlijk zien hoe moeilijk het soms kan zijn om een autistisch kind op te voeden.

Maar hoe slaagt de auteur er in godsnaam in om weer te geven wat er zich in het hart en hoofd bevindt van een autistische meisje? Wel, Ginny Moon is geïnspireerd op zijn eigen adoptiedochter, die ook een superfan is van Michael Jackson. En misschien heeft zij ook wel negen druiven nodig voor ze aan haar dag kan beginnen.

Met dit boek geeft Benjamin Ludwig een stem aan mensen die niet zo makkelijk voor zichzelf kunnen opkomen, zoals Ginny. Wondermooie en meeslepende dialogen en een onkenbare authenticiteit maken van ‘Ginny Moon heeft gelijk’ een meesterwerk dat je absoluut niet kan – wat zeg ik: niet MAG wegleggen. En als je deze zomer één boek leest, laat het dan dit zijn.

Dit boek krijgt 4,5 sterren op 5. (recensie)

Lees alle reviews over Ginny Moon heeft gelijk

Titel: Ginny Moon heeft gelijk