Recensie: Circus Cesaria – Sanne Hillemans

Enkele weken gelden mocht ik ik ‘Circus Cesaria’ van Sanne Hillemans lezen. En hier volgt mijn recensie over deze prachtige roman.

“‘Misschien moet je proberen het circus je te laten helpen,’ glimlachte ze voorzichtig. ‘Probeer niet terug te kijken naar wat was. Geniet van de herinneringen die je hebt, lach erom en denk eraan met dankbaarheid. Niet met verdriet omdat de toekomst anders zal zijn dan je je misschien had voorgesteld. Juist hier, in het nu, is waar je moet zijn.’”

Noah is door een tragisch verlies zijn weg kwijt en vindt troost in alcohol, feestjes en onenightstands. Wanneer Noah samen met zijn vrienden Maarten en Florian naar een circusvoorstelling gaat, wordt hij helemaal betoverd door luchtacrobate Melissa. Na een nachtje stappen wordt hij gek genoeg wakker in diezelfde circustent en krijgt hij een baan aangeboden. Noah, die niets meer heeft om voor te blijven, grijpt deze kans met beide handen en reist mee met Circus Cesaria.

Daar ontmoet hij de meest interessante mensen die elk hun eigen verhaal te vertellen hebben. Maar één iemand springt eruit. Een meisje van zijn leeftijd die voor iedereen een glimlach klaar heeft. Met haar optrekken lijkt hem uit zijn donkere dal te bevrijden, terwijl zij alleen maar dieper wegzakt.

Toen ik over dit boek hoorde wist ik direct dat ik het wou lezen. Ik heb namelijk een zwak plekje voor het circus. Al kan ik mezelf mijn laatste bezoek aan een circus niet meer herinneren, tegen een boek of film dat zich in het circus afspeelt zeg ik nooit nee. Zo is ‘The Night Circus’ een van mijn favoriete boeken en kan ik ‘Water for Elephants’ eindeloos herbekijken.

Wat me direct opvalt bij ‘Circus Cesaria’ is de prachtige cover, deze is echt wel een applausje waard. Hij past zo enorm goed bij het boek! Eens je even aan het lezen bent, herken je naar welke scène de cover refereert. En hij geeft je ook direct een beeld van hoe het circus eruit ziet en welke sfeer daar hangt.

“Toen het nummer tot een einde kwam, merkte Noah dat hij teleurgesteld was. Ze was letterlijk in de lucht aan het dansen geweest en had er magisch uitgezien. Hij wilde niet dat het stopte maar uiteindelijk raakten haar voeten de grond weer en de muziek eindigde. Het publiek liet een oorverdovend applaus horen.”

Recensie: Circus Cesaria - Sanne Hillemans // mybooksandlife.be

Flashback

Het verhaal heeft vier belangrijke personages, en dat zijn Noah, Sara, Emily en Marco. Het boek alterneert tussen hoofdstukken in het verleden, flashbacks als het ware, en hoofdstukken in het heden. En ik vind die dubbele verhaallijn een echte meerwaarde. Zo kom je meer te weten over het leven van Noah en Emily voor ze bij het circus kwamen en wat nu eigenlijk de aanleiding was om mee te reizen met Circus Cesaria.

Wanneer ik in het heden aan het lezen ben, voel ik me teleurgesteld wanneer het boek een tijdssprong maakt naar het verleden. Maar wanneer een flashback afgerond is, vind ik de omschakeling naar het heden weer jammer. Ik wil over beide verhaallijnen steeds maar meer lezen en wordt er helemaal door opgeslokt. En zoiets kan enkel een getalenteerde auteur verwezenlijken.

‘Circus Cesaria’ is maar 269 pagina’s lang. En dat hadden er voor mij best wat meer mogen zijn. Ik denk zelfs dat er nog wat ruimte was om het verhaal hier en daar uit te breiden. Zo had ik graag meer gelezen over Noahs beslissing om bij het circus te gaan en hoe hij dit aan zijn ouders en vrienden vertelde. Het dagelijks leven in het circus had voor mij ook wat meer belicht mogen worden. Al komt dit natuurlijk ook door mijn fascinatie met het circus.

Grijs gebied

Zo’n uitbreiding kan het inlevingsvermogen alleen maar vergroten. Ik had bijvoorbeeld wat meer schattige scènes tussen Emily en Marco nodig. Want wat nu werd verteld, was voor mij niet genoeg om fan te worden van Marco. Voor mij was hij dan ook geen grijs personage, net zoals zijn daden zich niet in een grijs gebied bevonden. Wat hij heeft gedaan is in mijn ogen door en door slecht en zonder enige twijfel onvergeeflijk.

Dit boek bevat een aantal personages die je meteen in je hart sluit. Zo is er Cesar, de eigenaar van het circus. Hij is een soort Moeder Theresa die alle gekwetste zielen in huis neemt. Hij biedt hen een plek waar ze zich veilig kunnen voelen en zichzelf kunnen zijn. Al zijn artiesten en medewerkers beschermt hij met hart en ziel. Je voelt dat hij voor ze door het vuur zou gaan en dat is gewoon hartverwarmend. Zulke personages geven je weer wat extra geloof in de goedheid van de mens.

‘Circus Cesaria’ is hier en daar dan wel voorspelbaar, maar dit neemt niets weg van het leesplezier. Met de vlotte en heldere schrijfstijl leest dit boek als een trein. En dankzij een paar goed geplaatste plot twists, kijk je reikhalzend uit naar het vervolg op dit meeslepende boek. Ik kan alvast met zekerheid zeggen dat Sanne Hillemans een welverdiende plaats heeft veroverd als getalenteerde auteur in de Nederlandstalige bookcommunity.

Dit boek krijgt 3,5 sterren op 5. // mybooksandlife.be

Titel: Circus Cesaria
Auteur: Sanne Hillemans