Recensie: Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum – Benjamin Alire Sáenz

Afgelopen week las ik de prachtige Young Adult roman Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum van Benjamin Alire Sáenz. Hieronder kan je mijn recensie lezen.

“Nog een geheim van het universum. Soms was verdriet een storm die uit het niets op kwam zetten. De helderste zomerochtend kon overgaan in een stortbui. Kon overgaan in donder en bliksem.”

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Wanneer ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben – behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.

Dit boek kende ik al een hele tijd. Nog voor er sprake was van een Nederlandstalige editie had ik het al talloze keren zien voorbij komen op Instagram. Toen ik voor het eerst de titel van dit boek hoorde, kwam er een vreemd beeld in me op: twee stoffige oude mannen die het hele verhaal al pratend in de woestijn rondlopen. Blijkbaar is dat het beeld dat ik heb van filosofen. Maar na het leven van de achterflap voelde ik niets anders dan enthousiasme. Ik kon er niet snel genoeg in beginnen!

Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum begint met een brief van de uitgeverij, en dat vond ik een leuk extraatje. Wat me onmiddellijk opvalt – raar maar waar – is dat het papier zo zacht aanvoelt! Het is duidelijk dat Blossom Books een luxueuze editie wou publiceren. En die missie is meer dan geslaagd.

Ontastbaar

Het duurt niet lang voor ik iets ontastbaar uit de pagina’s voel komen. Het heeft iets magisch, iets verwonderlijks, maar ook weer niet echt. Ik weet niet wat het juist is, maar het houdt me vast terwijl ik met een lichtjes opengezakte mond mijn wijdgeopende ogen over de woorden laat gaan. De vertelwijze van Ari (kort voor Aristoteles) klinkt alsof hij een dromerige scène uit een romantische film beschrijft. Dit is niet zozeer vanwege de inhoud – want die is niet romantisch – maar door het gevoel en de sfeer die eromheen hangt. En kudos aan de vertaler. Het is fantastisch dat dit in de vertaling op zo’n prachtige wijze overeind is gebleven.

Personages

De personages van Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum zijn geweldig. Al snel sluit ik ze diep in mijn hart. Dante lijkt een beetje kwetsbaar, maar dat is hij niet. Hij is stoer, slim, grappig en gefocust. En doet niet alsof hij oppervlakkig en dom is.  Ari is een wat melancholische jongen van 15 jaar. Hij is van veel bang, maar niet van pestkoppen. Hij probeert uit te zoeken wie hij is en wat hij wil. En hij vraagt zich af waarom hij niet gewoon gelukkig kan zijn, waarom zijn boosheid hem zo verlamd.

“Ik was vijftien.
Het kon me allemaal niks schelen.
Ik voelde me kut.
Van mij mocht die stralende zon het blauw van de lucht laten smelten, zodat de hemel er net zo ellendig uit zou zien als ik me voelde.”

Op een bepaald moment gebeurt er iets waardoor de van nature sombere Ari nog somberder wordt. Hij sluit zich op in zijn eigen geheime universum vol haat. De dromerige en romantische sfeer van Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum slaat om naar een diepe melancholie vol vragen en zonder antwoorden. Op de juiste momenten wordt er wel met wat humor gestrooid. En daardoor voelt dit boek niet zwaar of depressief aan.

“Hij gaf me een dichtbundel. ‘Dit moet je lezen,’ zei hij. Ik had nog nooit een dichtbundel gelezen en ik wist niet eens of ik wel wist hoe ik een dichtbundel moest lezen. Ik keek hem met een wezenloze blik aan.
‘Poëzie,’ zei hij. ‘Je gaat er niet dood aan.’
‘Misschien wel. “Jongen sterft van verveling terwijl hij gedichten leest”.’”

Immens relevant

Wat erg leuk is, is dat Ari en Dante niet de enige belangrijke personages zijn. Ook hun ouders spelen een cruciale rol in dit verhaal. Het is magisch mooi om de evolutie te zien van beide gezinnen, hoe ze gaan van alleen naar elkaar luisteren naar ook effectief met elkaar praten. Want uiteindelijk heeft iedereen iemand nodig die je aan het praten krijgt. Anders zit je opgesloten in je eigen stilte.

Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum speelt zich dan wel af in de jaren ’80 maar is vandaag nog steeds immens relevant. Ook toen moesten mensen vechten tegen de meest bizarre vooroordelen. En dat is de dag van vandaag niet anders. Dit boek grijpt je vast vanaf het allereerste woord en laat je 352 pagina’s lang niet meer los. En zelfs daarna zal je het voor altijd in je hart blijven meedragen. Het verhaal van Aristoteles en Dante is zo kostbaar, dat moet iedereen gewoon gelezen hebben.

Dit boek krijgt 5 sterren op 5. (recensie)

Lees alle reviews over Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum

Titel: Aristoteles & Dante Ontdekken de Geheimen van het Universum