Recensie: Als je het licht niet kunt zien – Anthony Doerr

Deze week las ik ‘Als je het licht niet kunt zien’, één van de beste historische romans ooit. Hieronder kan je mijn recensie lezen.

“Op dat moment komt het Werner als buitengewoon nutteloos voor om prachtige gebouwen neer te zetten, muziek te maken, liedjes te zingen, enorme boeken te drukken vol fleurige vogels, naast die gigantische, allesverterende onverschilligheid van de wereld – wie denken mensen wel dat ze zijn! Waarom nog muziek maken als de stilte en de wind zoveel groter zijn? Waarom nog het licht aansteken als de duisternis het uiteindelijk toch wel dooft? Waarom Russische gevangenen met z’n drieën of vieren tegelijk aan hekken worden geketend en Duitse soldaten een granaat in hun zak stoppen en wegrennen?”

Ik heb het momenteel zwaar te pakken voor historische fictie. Dit is het derde historische boek dat ik de laatste maanden gelezen heb. Na deze is het eventjes gedaan, want ik denk niet dat ik zo direct nog iets historisch in mijn boekenkast heb staan.

Marie-Laure Le Blanc is nog een jong meisje wanneer ze samen met haar vader in een appartement in Parijs woont. Op haar zesde wordt ze helemaal blind, waarop haar vader besluit om een volledige maquette van de buurt te bouwen, zodat ze die op gevoel volledig kan memoriseren en op haar eentje haar weg naar huis kan vinden. Haar vader is een geniale slotenmaker in een museum en zij gaat dagelijks met hem mee naar zijn werk, waar ze allerhande opsteekt over de natuur en over dieren. Wanneer het Duitse leger Parijs binnenvalt, beslist haar vader dat ze moeten vluchten naar het platteland. Na een slopende en kilometerslange wandeling komen ze aan bij de oudoom van Marie-Laure in Saint-Malo.

Oudoom Etienne is een beetje een rare snuiter. Sinds zijn broer het leven liet tijdens de Eerste Wereldoorlog, leidt hij een zeer angstig leven. Zijn paniekaanvallen zijn als cipiers die hem belemmeren om zijn huis te verlaten. Desondanks slaagt Marie-Laure erin om een hechte band met hem op te bouwen.

Werner Pfennig groeit samen met zijn zus Jutta op in een weeshuis in Zollverein, een Duitse mijnwerkersdorp. Al op jonge leeftijd is hij geboeid door radio’s, mechanica, elektriciteit en geluidsgolven. Met zijn zelfgemaakte radio luisteren Werner en Jutta vaak in het midden van de nacht gefascineerd naar een uitzending waarin een man met een warme stem praat over die dingen waarin hij zo geïnteresseerd is.

Op zijn 14e is Werner uitgegroeid tot de beste radio-reparateur in omstreken en de inwoners van Zollverein doen regelmatig beroep op hem om hun radio’s te laten herstellen. Wanneer hij door een Nazi bij hem wordt geroepen, slaat de schrik hem om het lijf. Hij vreest dat hij iets verkeerd heeft gedaan en hiervoor gestraft zal worden. Gelukkig heeft de Nazi enkel maar zijn hulp nodig om terug geluid uit zijn radio te krijgen. Het is de mooiste en duurste radio die Werner ooit heeft gezien en hij heeft er geen enkel probleem mee om hem snel weer aan de praat te krijgen. De Nazi is zo onder de indruk dat hij zijn invloed aanwendt om Werner een plaats te bezorgen in één van de beroemde scholen van Heissmeyer, waar hij één van de beste leerlingen is.

Wanneer Werner zich officieel aansluit bij het Duitse leger en de toestand in Saint-Malo voor Marie-Laure erbarmelijk en gevaarlijk wordt, bewegen hun verhalen zich naar elkaar toe.

Je weet pas wat je mist, wanneer het er niet meer is. Dat zeggen ze toch. Wel, bij mij gaat dit blijkbaar net eventjes anders. Het was pas toen ik in dit boek begon, dat ik besefte wat ik in andere boeken zo hard had gemist. Als je het licht niet kunt zien staat vol met heerlijke prozaïsche beschrijvingen van de omgeving, plaatsen en gebouwen die je vijf zintuigen onmiddellijk vullen en tevredenstellen. De setting wordt op zo’n bijzonder mooie manier omschreven, wat het inlevingsvermogen aanzienlijk vergroot.

Één van de mooiste relaties van dit boek, was voor mij de relatie tussen Marie-Laure en haar oudoom Etienne. Ze vormen al snel een hecht stel en Etienne verlegt langzaam maar zeker zijn grenzen om Marie-Laure veilig te houden, en dit nadat hij meer dan 20 jaar zijn huis niet is uitgekomen.

Het was hartverwarmend om in de laatste hoofdstukken te lezen hoe de verhalen zich met elkaar versmelten en hoe alles op zijn plaats valt. Het einde van het boek was zeker niet voorspelbaar voor mij. Het zet alle clichés opzij en laat klaarblijkelijk het échte leven zijn gang gaan. Als je het licht niet kunt zien is een frisse wind die door mijn bescheiden bibliotheek waait en één van de beste boeken die ik de laatste weken heb gelezen.

45-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58cc328cdc5c8_selected-products” products=”9200000058167628″ name=”als je het licht” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Als je het licht niet kunt zien
Originele titel: All the light we cannot see
Auteur: Anthony Doerr