Recensie: 13 Minuten – Sarah Pinborough

Recensie: 13 Minuten – Sarah Pinborough

Enkele weken geleden las ik ’13 minuten’ van Sarah Pinborough. Met veel plezier deel ik mijn recensie met jullie.

“Als Becca bij de rivier was geweest, wist ze niet eens zeker of ze haar voormalige hartsvriendin er wel uit zou hebben getrokken. Niks altijd en eeuwig. Het enige wat voor altijd en eeuwig duurde, was de dood. Bij die gedachte rilde ze even. De dood, en haar liefde voor Aiden. Ze sloeg haar armen weer stevig om zijn nek. Dit was voor altijd en eeuwig. Dat wist ze zeker.”

Het levenloze lichaam van Natasha wordt ’s ochtends vroeg gevonden in de rivier. Na 13 minuten begint haar hart weer te kloppen, maar ze kan zich niet meer herinneren hoe ze in het ijskoude water is beland.

Haar beste vriendinnen Hayley en Jenny lijken iets te verbergen. Terwijl de politie onderzoek doet, Natasha met haar psycholoog praat en Hayley en Jenny hun geheim angstvallig proberen te bewaren, wordt stukje bij beetje duidelijk wat er die nacht gebeurd is.

Onmiddellijk na het ontvangen van dit boek lees ik de achterflap en die maakt me direct heel enthousiast. De korte inhoud klinkt veelbelovend en geeft me zin om erin te beginnen. Het extra papiertje dat om het boek zit, vertelt me dat dit boek ideaal is voor fans van ’13 Reasons Why’. Perfect, dacht ik, want aan die serie – inderdaad, ik heb het boek niet gelezen – was ik compleet verslaafd! Wel vind ik het een beetje raar dat deze titel ook het getal 13 bevat. Hierdoor lijkt het echt wel op het boek van Jay Asher en de gelijknamige Netflix-serie. Is dit toeval? Bij mij heerst het gevoel dat Sarah Pinborough evengoed een ander getal had kunnen nemen.

Hardcover

De cover valt mij een beetje tegen. Eerst denk ik zelfs dat die tijdens het versturen vuil is geworden. Met een natte vinger probeer ik dan ook het ‘vuil’ weg te halen. Maar natuurlijk lukt dat niet. Met gefronste wenkbrauwen bekijk ik de cover even van dichtbij. Ondertussen hoor ik mijn mama zeggen: “Mooie cover, hé!” De meningen zijn blijkbaar verdeeld. 😉

Wat ik wel enorm leuk vind, is dat het een hardcover is! Yay, ik ben een echte hardcover-lover. ♡ Spijtig genoeg worden Nederlandstalige boeken zelden als hardcover uitgegeven. Maar blijkbaar heeft Van Goor (Best of YA) – net zoals Blossom Books – begrepen dat hier echt wel een markt voor is bij de boekenliefhebbers. En dat kan ik alleen maar toejuichen!

“Was er iets wat ze me niet vertelden? Ik had de hele dag het gevoel dat ik stikte onder al hun aandacht, en toen we eindelijk na de laatste les met het doorlezen van het toneelstuk moesten beginnen, kreeg ik bijna geen lucht meer. Het was alsof ik weer in de rivier lag.”

SMS-Berichten

Het begin doet me even denken aan ‘In het water’, de tweede thriller van Paula Hawkins die dit voorjaar is uitgekomen. Een wandelaar vindt aan de oever van de rivier een meisje/vrouw. En net zoals bij Paula Hawkins is het hele boek een zoektocht naar het hoe en waarom van dit ongeluk. Maar voor de rest hebben de twee boeken echt wel een andere sfeer en lopen de verhaallijnen ver uit elkaar.

’13 Minuten’ is in verschillende vormen opgebouwd. Je hebt verschillende vertelperspectieven die aan bod komen, zoals die van Natasha, Becca (de ex-beste vriendin van Natasha) en van de man die haar gevonden heeft. Maar je leest ook krantenartikels, dagboekfragmenten en sms-berichtjes. Zoiets vind ik altijd fijn en is een leuke afwisseling. Het is ook iets dat de doelgroep zeker en vast aanspreekt. Ik had alleen graag gezien dat er qua vormgeving ook iets mee gedaan werd. Zo kan je de sms-berichtjes in tekstballonnetjes plaatsen, zoals wij het ook op onze smartphone te zien krijgen. Natuurlijk is dit geen vereiste en het doet ook geen afbreuk aan het verhaal. Maar het zou wel een leuke toets aan het boek gegeven hebben.

Becca en Natasha

De twee belangrijkste personages, Becca en Natasha, vind ik alle twee nogal rare meisjes. Ik krijg er moeilijk hoogte van. Becca komt egoïstisch over en laat haar vriendin, Hannah, direct vallen wanneer ze een kans ziet om na jaren terug bevriend te worden met Natasha.

Natasha is een kil en berekend persoon die wil dat de wereld om haar draait. En ze gelooft ook dat dat effectief zo is! Haar wil is wet en iedereen om haar heen is een pion op het schaakbord van haar leven. Ze is het soort personage dat je geweldig vindt om te haten. You love to hate her. In ieder geval zijn Becca en Natasha geen doorsnee tieners. En dat is maar goed ook, want anders heb je niet veel materiaal om een goede verhaallijn op te bouwen. 🙂

Vroegtijdig hoogtepunt

’13 minuten’ komt traag op gang. De eerste 100 pagina’s gaan voornamelijk over hoe Natasha herstelt van haar bijna-doodervaring. Er gebeurt niets dat mijn interesse echt kan wekken. En dat blijft zo nog een hele tijd. Pas voorbij pagina 200 gebeurt er iets waardoor het verhaal wat vaart krijgt. De spanning waar ik zo naar op zoek was, komt eindelijk om de hoek piepen. Hiermee wil ik niet zeggen dat de eerste helft van dit boek slecht was, want het was vlot geschreven. Maar voor mij mag het niet zo lang duren voor ik sneller en sneller wil beginnen lezen.

“’Altijd en eeuwig’ was nogal van korte duur geweest.”

Tijdens het lezen heb ik het gevoel dat het hoogtepunt al 100 pagina’s voor het einde gepasseerd is. Hetgeen wat normaal op het einde van het boek uit de doeken wordt gedaan, is dan immers al gepasseerd. Hoe gaan ze in godsnaam die laatste tientallen pagina’s vullen?! Ik was ondertussen met tegenzin aan het verder lezen. Maar dan begint er bij Becca een radartje te draaien. En bij mij groeit de hoop dat er nog meer aan het verhaal is dan ik eerst had gedacht. Welke aap gaat er hier nog uit de mouw komen?!

En ja hoor, HALLELUJAH! Het verhaal heeft me eindelijk te pakken. Ik voel me voor het eerst alsof ik echt in het verhaal gezogen wordt. Maar maakt dat de rest van het boek goed? ’13 Minuten’ is een boek over een vriendschap die op een wel heel extreme manier wordt beëindigd. Het heeft de potentie om een geweldig boek te zijn, alleen niet voor mij. Maar dankzij het einde, heeft ’13 Minuten’ een halve ster extra verdiend.

Dit boek krijgt 3 sterren op 5. // mybooksandlife.be

Lees alle reviews over 13 minuten

Titel: 13 Minuten