Recensie: Geen kind meer – Esther Boek

Recensie: Geen kind meer – Esther Boek

Ik weet niet meer hoe ik moet leven zonder gevecht. Opnieuw voel ik het intense verdriet dat me neer wil drukken. Ik draai mijn hoofd weg van Martijn. Van zijn ogen waarin zoveel pijn en verdriet te lezen is. Emoties die ik niet wil zien, niet kan zien. Mijn strijd is nog niet ten einde.

Het is de eerste dag van de voorjaarsvakantie als Dex door twintig man politie van zijn bed wordt gelicht op verdenking van verkrachting. Zijn leven staat op zijn kop, maar ook dat van de rest van de familie waaronder zijn moeder Anna. Zij strijdt om de onschuld van haar zoon te bewijzen en gaat de confrontatie aan met de leugens, het geweld en het machtsmisbruik van justitie.

Ondanks dat dit een verhaal is over groot onrecht is dit niet louter een boek over onmacht, verdriet en woede. Het gaat vooral over de kracht van onvoorwaardelijke liefde. Een boek over de strijd naar gerechtigheid.

Esther Boek debuteert met een ijzingwekkende thriller waarin de ergste nachtmerrie van iedere moeder wordt beschreven. Het verhaal doet enigszins denken aan de Netflix-serie ‘Making a Murderer’. Maar als je denkt dat zoiets alleen gebeurt in Amerika, waar het politieapparaat bekend staat om hier en daar corrupt te zijn, ben je volledig mis. Want wat zo sterk is aan dit boek, is dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Sterker nog, het is gebaseerd op de ervaringen van Esther Boek, die haar eigen persoonlijk hel heeft doorleefd.

Ondanks dat Dex een branieschopper is met een explosief kantje, heeft hij een klein hartje. Anna en haar gezin geloven rotsvast in de onschuld van Dex, maar moeten opboksen tegen een bevooroordeeld rechtssysteem. Er wordt bitter weinig begrip opgebracht door de politie én de advocaat van Dex, waardoor de onmacht van Anna duidelijk voelbaar is. Ze wil vechten voor haar zoon, maar tegelijk weet ze van niets en kan ze niets doen. Dit moet als moeder vreselijk zijn, want het enige dat je wilt, is je kinderen helpen en beschermen.

Afgelopen nacht was ik me er meer dan ooit van bewust, dat mijn welzijn onlosmakelijk verbonden is aan het welbevinden van mijn kinderen. Als het goed met hen gaat, gaat het goed met mij.

In Geen kind meer ligt de focus op de gevoelens van de familie van de vermeende dader. Dit is een originele invalshoek, want vaak wordt er vooral verteld vanuit het standpunt van het slachtoffer. Het verhaal toont ook duidelijk aan dat zo’n ingrijpende gebeurtenis een blijvende impact heeft op het leven van het getroffen gezin. Een klein minpuntje is dat de karaktertrekken van de personages direct worden blootgegeven in de eerste pagina’s van het boek, terwijl het zoveel leuker kan zijn om gaandeweg je personages te leren kennen.

Het verhaal wordt verteld met behulp van flashbacks en vanuit verschillende standpunten, al is Anne het enige ik-personage. Esther Boek gebruikt een zeer heldere schrijfstijl waardoor dit boek toegankelijk is voor iedereen en de pagina’s erdoor vliegen.

Als lezer val je van de ene verbazing in de andere en gaat je hart uit naar het gezin van Anna. Je wilt zelf mee in het verhaal stappen en iedereen gaan duidelijk maken hoe de vork in de steel zit, maar je kan spijtig genoeg enkel lijdzaam toekijken. Markeer 31 maart in je agenda, want dat is de dag dat je naar de boekenwinkel moet hollen om dit prachtig exemplaar te kopen. Geen kind meer is namelijk een ijzersterk debuut dat iedereen moet gelezen hebben.

4-sterren

[bol_product_links block_id=”bol_58c847bbcc60b_selected-products” products=”9200000064417775″ name=”Geen kind meer” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Titel: Geen kind meer
Auteur: Esther Boek
Uitgever: De Crime Compagnie